Interrail lasten kanssa Tanskassa ja Ruotsissa

Kaupallinen yhteistyö: Scandic

Voi ettien että mikä reissu! 16 päivää kolmen alle kouluikäisen kanssa viidessä eri kaupungissa Ruotsissa ja Tanskassa.

Meillä oli i h a n a a !

Oli toki rankkaa, mutta ennen kaikkea oli ihanaa. Juuri sellaista yhdessä perheen kanssa olemista, mitä olen kiireiseltä keväältä halunnut.

Lasten kanssa reissaaminen on hieman erilaista kuin yksin tai kaverin kanssa matkustaminen. Aina välillä mä vähän unohdin sen, ja niistä hetkistä seurasi ikävyyksiä. Esimerkiksi silloin, kun varasin yöjunan Kööpenhaminasta Tukholmaan, mutten ihan tajunnut, että juna lähtee Malmöstä 22.30 ja saapuu Tukholmaan 6.14. Lapset eivät arvostaneet etenkään tuota iltavalvomista, kun tavallisesti menevät nukkumaan kello kahdeksan.

Toinen juttu, minkä ymmärsin jo heti Göteborgissa oli se, että päivään ei todellakaan voi mahduttaa yhtä paljon ohjelmaa kuin mitä tekisi, jos olisi vain aikuisten seurassa. Eivät lapset jaksa kävellä kymmeniä kilometrejä ja olla kiinnostuneita kolmesta museosta päivässä. Jotenkin tavallisessa arjessa muistan tämän, mutta matkalla tämä pääsi yllättämään.

Niinpä tajusimme nopeasti, että vietämme aikaa paljon hotelleissa. Kiitos ja ylistys, vietimme paljon aikaa erinomaisissa hotelleissa.

Nimittäin meillä oli todellinen Scandic Pohjoismaatr -tour: Kävimme viidessä erilaisessa Scandicissa ja nautimme valtavasti jokaisesta.

Meidän matka meni näin:

11.–14.6. Kööpenhamina

14.-15.6. Yöjuna Köpiksestä Tukholmaan

15.–16.6. Laiva Helsinkiin

Ja seuraavaksi vähän yksityiskohtaisempaa selostusta, etenkin majoituksista (lisää kuvia ja kaskuja reilistä on todellakin tulossa!).

Göteborg

Majoituimme: Scandic Göteborg Central

Nukuimme laivassa aika heikosti, kun lapset olivat matkan alusta niin tiloissa, että iltakukkumisesta ei meinannut tulla loppua. Matka laivalta juna-asemalle ja sieltä 3,5 tunnin junamatka Göteborgiin sujuivat silti yllättävän hyvin! Mutta loppua kohden kaikki alkoivat olla aika uupuneita.

Siksi olikin niin taivaallista saapua Göteborgissa uudenkarheaan Scandic Göteborg Centraliin.

Juna-asemalta hotellille käveli alle 10 minuuttia ja lasinen rakennus joen varrella oli näyttävä. Huone oli ylellinen, parisänky valtava ja etenkin tykkäsin seinästä avattavasta yläsängystä, jossa lapset tykkäsivät nukkua.

Alakerrassa oli kiva ravintola (kattoterassilla fine dining -paikka, mutta sinne emme tässä mielentilassa uskaltaneet!), josta sai pizzaa ja bisseä. Dj soitti ja ihmiset fiilistelivät. Tykkään siitä, että hotellien aulatilat on täynnä elämää, ne on otettu kunnolla sellaisiksi oleskelutiloiksi, eivät vain eteinen sille, että pääsee omaan huoneeseen.

Ja kattoterassi, vitsi miten ihana! Upea maisema joelle ja livemusaa. Yhtenä iltana kävin esikoisen kanssa katolla drinkillä kahdestaan, se  oli erityinen hetki.

Frederikshavn ja Skagen

Majoituimme: Scandic The Reef

Frederikshavn oli lapsille matkan kohokohta, sillä siellä oli aivan mieletön kylpylä! En sattuneesta syystä ottanut kylpylässä valokuvia, mutta täältä voi tsekkailla kuvia. Kylpylässä on mieletön merirosvoteema, monia altaita eri tasoissa ja kaikkein paras: isossa altaassa nousi välillä myrsky: aallot löivät, ilmassa salamoi ja katosta valui rankkasade. Seinälle ripustettuun purjeeseen heijastettiin varjokuvia myrskyssä keinuvasta purjealuksesta. Se oli upeaa!

Minä viihdyin ennen kaikkea pikkulasten altaassa. Meidän 1-vuotias rakastaa uimista. On niin hauskaa, kun se vettä nähdessään hyökkää sylistä kohti allasta. Altaassa oli myös pieni vesiliukumäki, ja katselin uudestaan ja uudestaan, kun meidän 4-vuotias kikatteli riemusta ja lasketteli sitä alas.

Me käytiin kylpylässä kaksi kertaa päivässä ja vielä lähtöpäivän aamuna, sillä lapset tykkäsivät siitä niin paljon. Parasta oli, että vaatteet vaihdettiin hotellihuoneessa ja sitten kylpylään asti pääsi suoraan hissillä omasta kerroksesta.

Jos koskaan käytte Pohjois-Tanskassa, suosittelen Scandic The Reefiä aivan ehdottomasti.

Frederikshavnista oli kätevää käydä junalla Skagenissa katsomassa hiekkasärkkiä ja fiilistelemässä pikkukaupunkia. Vaikka siellä oli upea hiekkaranta, uiminen oli ehdottoman kielletty: kaksi merta kohtaa, jolloin virtaukset ovat niin kovat, ettei ihmisellä ole niihin tyrskyihin asiaa.

Nämä kaupungit jäivät mieleen pittoreskista meiningistään.

Århus

Majoituimme: Scandic Aarhus City

Pikkukaupunkien jälkeen oli mahtavaa päästä taas vähän isompaan mestaan. En ollut aiemmin käynyt Århusissa ja ihmettelen että MIKSI. Kaupunki oli musta aivan ihana! Dokk1-kirjastokompleksi, ARoS-nykytaiteen museo sekä Den Gamle By -ulkoilmamuseo olivat upeita! Street Food -paikka teki myös minuun ison vaikutuksen.

Kaupunki oli pienine kanaaleineen ja vanhoine rakennuksineen aivan jumalaisen kaunis. Ja vehreä! Niin paljon seinille kiipeäviä ruusuja kaikkialla, tanskalaiset osaavat kukkaset.

Århusissa oli piristävää se, että tapasimme mun vanhaa lukiokaveri Rikua, joka asuu siellä perheensä kanssa. Hengailtiin yksi päivä Dokk1:n leikkipaikoissa lasten kanssa, niin kivaa!

Århusissa Scandicin sijainti oli täydellinen. Ihan keskustassa, kaikkialle pystyi kävelemään.

Hotellin omassa ravintolassa oli maailman ihanin palvelu ja törkylihyvä ruoka. Meidän lapset rettelöitsivät aika lailla, mutta tarjoilija vain nauroi ja vitsaili meidän kanssa. (Jätin isot tipit, sillä me jätettiin iso sotku jälkeemme.)

Huone oli tilava. Mua nauratti aina meidän hotelliin kotoutuminen: ekat 10 minuuttia (ketä mä huijaan, sekuntia) huone on siisti, ja sitten meidän perheen kimpsut ja kampsut on levittäytyneet hyökyaallon tavoin jokaiseen huoneen kolkkaan. Onneksi oli tilaa, mihin levittää!

Vejle ja Legoland

Majoituimme: Scandic Jacob Gade

Moni oli neuvonut, että Billundin (jossa Legoland ja Lego House sijaitsevat) omat hotellit ovat överi kalliita ja vähän kälysiä. No, en tiedä tästä, sillä me emme niitä kokeneet, vaan jäimme suosiolla Vejleen, jonne pääsi junalla. Sieltä taas menivät bussit numero 43 ja 143 Billundiin, lähtivät juna-aseman vieressä olevalta bussiasemalta. Matka kesti puolisen tuntia, alle 12-vuotiaat menevät bussissa ilmaiseksi.

Vejle on kaunis pikkukaupunki, jossa on maailman ihanin ja eloisa kävelykeskusta, jossa viihdyimme. Pieni hauska anekdootti: Vauvan tutti katosi Legolandiin ja kun tulimme takaisin, Vejlessä oli joku katutapahtuma, ja mukava nainen ojensi meille I LOVE VEJLE -tutin. Mikä sattumus!

Vejlen Scandic sijaitsi herttaisen keitaan keskellä. Puistossa me käytiin piknikillä ja lapset lotrasi illat kahluualtaissa. Oli aivan etelänloman tunnelmat. Huoneen maisemat olivat hienot, kahteen suuntaan ja kauas kukkuloille. Huone oli taas kerran mukavan tilava ja siellä lepäsi hyvin molempien Lego-päivien jälkeen.

Voin suositella tätä yöpymismuotoa Legolandin kävijöille!

Kööpenhamina

Majoituimme: Scandic Spectrum

Reissuväsymys alkoi vähän painaa, mutta onneksi heti ekana iltana nähtiin mun toista lukiokaveria Joonaa ja hänen perhettään. Käytiin meidän hotellin lähellä Christianshavns Vold Bemandede Legeplads -leikkipuistossa ja sitten mentiin pizzalle.

Köpis oli muutenkin leikkupuistojen luvattu kaupunki. Hotellia lähellä, juna-aseman toisella puolella oli myös Legepladsen i Skydebanehaven, jossa viihdyttiin melkein yksi kokonainen päivä.

Toinen päivä taas hengattiin Nørrebroparkenissa, jossa teemana oli erinäiset haaksirikot: uponnut laiva ja pakkolaskun tehnyt lentokone – täydellisiä leikkipaikkoja lapsille!

Kööpenhaminassa meidän hotelli oli mun toiveestani lähellä juna-asemaa, Tivolia ja rantaa. Upea upea paikka! Kävin salilla ja söin simpukoita ja nautittiin erityisesti siitä, että meillä oli kaksi huonetta, jotka sai erotettua väliovella. (Tässä vaiheessa matkaa oli ihanaa laittaa lapset illalla katsomaan telkkaria ja makoilla aikuisten kesken toisessa huoneessa.)

Sitten lähdimmekin sinne yöjunaan kohti Tukholman lauttaa. Tämä oli virhe, olsii kannattanut mennä reilusti vain päiväjunalla ja ottaa vielä yö Tukholmassa tai suunnata laivaan. Mutta olipahan seikkailu!

Kiitos kovasti Scandicille tästä ihan mahtavasta yhteistyöstä. Scandic-fanit (etenkin Tiki) kiittävät. Laadukkaat huoneet, monipuoliset ja erityisruokavalion huomioivat aamiaiset, hotellien omat erinomaiset ravintolat (jotka olivat pelastus väsyneille matkalaisille etenkin saapumisiltana), ystävällinen palvelu ja hyvä sijainti – täydellistä.

Lisäksi arvostan sitä, että esimerkiksi Ruotsissa kaikilla Scandiceilla on jo Joutsenmerkit, Suomessakin pikkuhiljaa kaikkialla!

Ja hei jos haluatte käyttää Scandicin kesätarjousta, niin suosittelen. Toimii niin Suomessa kuin muuallakin!

Mun puhelin on aiiiivan täynnä kuvia ja videoita meidän interraililta, eli lisää postauksia matkasta on vielä tulossa!